برنامه‌ریزی مفید برای مطالعه

  برنامه‌ریزی مفید برای مطالعه


برنامه‌ریزی یعنی فراهم کردن نقشه‌ای دقیق برای رسیدن به هدف و مقصد،  یکی از اهداف مهم موفقیت در تحصیلات دانشگاهی است یک برنامه‌ریزی مناسب موجب استفاده بهینه از وقت شده و منجر به کاهش فشار و تنش می‌گردد.  لیکن باید گفت که برنامه‌پذیر بودن نیز به اندازه طراحی یک برنامه اهمیت دارد.  پس با توجه به نکات زیر،  برنامه‌ریزی نموده و به آن عمل نمایید :


·       به مقدار کافی وقت برای استراحت بگذارید،  غذای خوب بخورید و فراموش نکنید وقتی را برای تفریح  منظور نمایید.       
·       تکالیف درسی را بر حسب اولویت آنها مرتب کنید. 
وقتی را برای آمادگی به منظور حضور در کلاس،  پاسخ دادن به سوالات و مشارکت در بحث‌ها اختصاص دهید. 
·       حتماً وقتی را برای مرور موضوع درسی بلافاصله بعد از اتمام کلاسها در هر روز منظور کنید به یاد داشته باشید که فراموشی معمولا بعد از گذشت  24 ساعت بیشتر است. 
·       دوره‌هایی را برای مطالعه به مدت 50 تا 60 دقیقه در نظر بگیرید.
·       برنامه مطالعه خود را با دیدی واقع‌بینانه طرح‌ریزی کنید،  مقدار زیادی کار برای یک مدت محدود نگذارید. 
·        برنامه مطالعه خود را با دیدی واقع‌بینانه طرح‌ریزی کنید،  مقدار زیادی کار برای یک مدت محدود نگذارید. 
·       اوقات خود را تقسیم کنید.  برای مطالبی که یادگیری آنها زیاد به حافظه متکی است وقت مطالعه را تقسیم کنید.  مثلا شبی یک ساعت در 5 روز بهتر از 5 ساعت در یک روز است. 
·       از بهترین ساعت‌های خود استفاده کنید.  کارهای سنگین را به ساعت‌هایی اختصاص دهید که بهتر می‌توانید کار کنید و ساعت‌های غیر تولیدی خود را برای کارهای آسان بگذارید.
·       در صورت امکان مطالب مشابه را با هم نخوانید. 
·       از اینکه بندة جدول برنامه‌های خود باشید برحذر باشید، به همان اندازه که داشتن یک برنامه قابل انعطاف از بار فشار می‌کاهد، محصور کردن تمام ساعات در یک برنامه 24 ساعته می‌تواند از نظر روحی شخص را به مقاومت وادار کند و عملاً فایده‌ای در بر نداشته باشد. 
·       به کار پرداختن از همه چیز مهمتر است.  هر برنامه‌ای هر قدر هم خوب تنظیم شود اگر اجرا نشود هیچ حاصلی برای شخص در بر نخواهد داشت،  اتلاف وقت بزرگترین خطر مطالعه سودمند است. 

 
جلوگیری از هدر دادن وقت و اهمال کاری


بهترین روش برای اجتناب از اهمال کاری،  انجام دادن تمام پروژه‌های در دست اجرا می‌باشد. 
برای انجام این پروژه‌ها لازم است که به کار بچسبید. 
ـ خود را دست کم نگیرید،  خودکم بینی از عوامل موثر در اهمال کاری است.  


از خودتان این سوالها را بپرسید :


ـ چرا من این کار را انجام می‌دهم‌‌؟
ـ اگر این کار را به تاخیر اندازم چه اتفاقی می‌افتد‌‌؟
ـ اگر در کمال صداقت به این سوالها پاسخ دهید متوجه اهمیت شروع فوری کارهایتان خواهید شد. 
آماده شوید و خودتان را ارزیابی کنید. 
ـ در پایان  هر کاری که انجام می‌دهید به خودتان جایزه‌ای یا امتیازی بدهید. 
ـ اگر در موعد مقرر کارتان را به پایان نبردید خودتان را از آن امتیاز محروم نمایید. 


 خودتان را بیم دهید :


به یاد داشته باشید که شما برای خودتان درس می‌خوانید و کسی دست شما را نمی‌گیرد.  اگر در انجام دادن وظایف تحصیلی خود در طول ترم اهمال کاری کنید در پایان ترم شکست خواهید خورد و مجبورید عواقب آن را به تنهایی تحمل کنید. 
ـ اگر کارهایتان را سریع انجام دهید وقت زیادی برای تفریح و شادی خواهید داشت. 
ـ زمانی که شما راجع به کارهای عقب افتاده،  دلمشغولی نداشته باشید،  لذت بردن از اوقات باقی مانده برای شما بیشتر خواهد بود. 
کارهای خود را به موقع انجام دهید تا از اوقات خود نهایت استفاده و لذت را ببرید. 

برنامه‌ریزی در طول ترم تحصیلی
مرحله اول برای 7 هفتة اول ترم :


·         فهرستی از واحدهای درسی ترم، همراه با ساعات حضور در کلاس تهیه کنید. 
·         در جدولی فهرست واحدهای درسی را بنویسید،  نام استاد را در خانه بعدی یادداشت کنید،  تکالیف خواسته شده را نیز در خانه سوم وارد کنید.  در آخرین خانه جدول تاریخ امتحان درس را یادداشت نمایید. فاصله بین خانه چهارم تا آخرین را به تعداد هفته‌های ترم تقسیم کنید.  (مطابق جدول پیوست)
·         تصمیم بگیرید که از ابتدای ترم تا هفته سوم آبان ماه در طول هفته هر درسی که تدریس می‌شود را مطالعه کرده و در جدول علامت بزنید.  گرچه از ساعت کلاسی این هفته تا هفته آینده فرصتی است که دانشجو می‌تواند از آن برای مطالعه ماده درسی استفاده نماید،  اما ترجیحاً بعد از هر جلسه در طول24  ساعت اول،  محتوای مقرر مطالعه شود و بخصوص در دروس فنی،  تمرینهای مربوطه حل شود و اشکالات یادداشت شود و در جلسه بعد از استاد سوال شود.  این امر باعث می‌شود که انگیزه بیشتری برای شرکت فعال در مباحث کلاسی فراهم شود. 


مرحله دوم برنامه ریزی در طول ترم :


·         از هفته سوم آبان ماه در ترم اول و هفته دوم اردیبهشت در ترم دوم،  زمانی است که شما در برنامه هفتگی باید وقتی را برای دوره یا مرور درسهای خود اختصاص دهید.
·         در این مرحله از راهکار‌های دوره کردن مانند خلاصه نویسی و یادداشت برداری استفاده کنید.  اگر در درسی  هیچ نشانه‌ای از درک و فهم در هفته‌های اول وجود نداشته باشد،  شما می‌توانید با بعضی از دانشجویان این مشکل را در میان بگذارید. حل تمرینات بصورت دو به دو باعث می‌شود یادگیری بهتری انجام شود. 
·         در این مرحله با ارزیابی مکرر،  میزان درک و فهم خود را اندازه بگیرید.  در این فرصت استاد هنوز در دسترس شما می‌باشد و می‌توانید اشکالات خود را از او بپرسید. 
·         میزان تسلط خود را در هر یک از واحدهای درسی به درصد در جدول خود وارد کنید. 
·         اگر امتحانات میان ترم نیز برای دروس در نظر گرفته شده است،  نتایج آنها می‌تواند بهترین منبع ارزیابی از تسلط شما بر ماده درسی باشد. 
·         در این مرحله اگر نتایج امتحانات میان ترم و یا تمرینات کلاسی به گونه‌ای بود که شما احساس کردید گذراندن این واحد غیر ممکن است با استاد خود صحبت کنید و از او راهنمایی بگیرید. 
مرحله سوم : برنامه ریزی برای زمان امتحانات
·         در این مرحله ترم تحصیلی تمام شده و شما باید خود را برای امتحانات آماده نمایید.  چه در طول ترم به خوبی کار کرده باشید و چه به هر دلیلی این کار را نکرده باشید،  این زمان فرصتی است که شما باید تمام امور عادی خود را تعطیل کرده و به مطالعه بپردازید.  20 روز تا یک ماه در ترم فرصتی است که شما باید به کار فشرده بپردازید.
·         باید توجه کنیم به هر میزان که در مراحل قبلی کار کرده باشید.  در این مرحله کار کمتری خواهید داشت. 
·         در استفاده از وقت فرجه امتحانات،  توجه داشته باشید که این وقت را بین همه دروس تقسیم کنید و صرفا به مطالعه اولین امتحان نپردازید. 
·         وقت خود را با توجه به آسان بودن ماده درسی برای شما،  تقسیم کنید. 
·         3 یا 4 روز قبل از اولین امتحان،  زمان مخصوص مطالعه آن امتحان است.  بقیه وقت را ترجیحاً به صورت معکوس تقسیم کنید. 
·       اگر شما دو امتحان در یک روز دارید و یا بین دو امتحان شما هیچ فاصله‌ای نیست،  در زمان فرجه‌ها وقت بیشتری را به این واحدها اختصاص دهید.  حتی الامکان سعی کنید که انتخاب واحد شما بصورتی باشد که دو امتحان در یک ساعت نباشند.  اما اگر مجبور شدید این کار را بکنید،  از قبل با آموزش دانشکده هماهنگ کنید.  در این گونه مواقع در سر جلسه به شما هر دو ورقه امتحانی را می‌دهند.  نباید جلسه امتحان اول را ترک و برای امتحان دادن به جلسه دوم بروید.  این کار مخالف مقررات آموزشی است.


رضوان حکیم‌زاده

/ 3 نظر / 45 بازدید
فرید

سلام بر تو ای هموطن ایا از پس مخارج زندگی خود بر نمیایید؟؟ ایا دنبال یک راه حل برای غلبه بر مشکلات مالی خود هستید؟ ما برای این مساله مشترک همه یک راه حل داریم. درباره کمپانی پارمیس که بصورت قانونی در ایران ثبت شده چیزی شنیدی؟ میخواهی ماهی 5تا8 درصد سود بگیری؟ میخوای سرمایه هات توسط بانک تضمین بشن؟ میخواهی از درامد بازاریابی ماهانه10ها ملیونی استفاده کنی؟ و خیلی چیزای دیگه از سایت ما دیدن کنید

محمد رضا

از مطلب خوبتون ممنونم. واقعا کاربردی و علمی بود

مهسا

خیلی به دردم خورد [گل][گل]